Vnímanie varovných označení na alkoholových výrobkoch a postoje obyvateľov Slovenskej republiky k reklame na alkohol

Ochaba, R. – Kadličeková, P. – Rešovský, J. – Demešová, L. – Šimorová, A – Klocháňová, Z.

Nevhodná konzumácia alkoholu môže viesť až k závažným zdravotným problémom, čo si nie každý uvedomuje. Preto niektoré krajiny zaviedli varovné označovanie alkoholických výrobkov, ktoré by malo konzumentov informovať o možných zdravotných rizikách. V Slovenskej republike takéto označovanie v súčasnosti nie je zavedené. Preto sa Úrad verejného zdravotníctva SR na základe Národného akčného plánu pre problémy s alkoholom na roky 2013 – 2020 rozhodol preskúmať vplyv zdravotnej výchovy v prevencii alkoholovej závislosti u mládeže. Cieľom štúdie bolo identifikovať ako cielenejšie a efektívnejšie smerovať aktivity, edukáciu a činnosti k zlepšeniu kontroly alkoholu v Slovenskej republike. Údaje pre deskriptívnu prierezovú štúdiu boli zozbierané medzi októbrom až novembrom 2015. Pracovníci odborov podpory zdravia opytovali 3289 respondentov vo veku 15 – 29 rokov z náhodne zvolených inštitúcií, ktorých stratifikovali podľa pohlavia, veku, geografickej oblasti a typu administratívneho celku. Dotazník sa zameriaval na frekvenciu užívania alkoholu, vnímanie rizika škodlivých účinkov alkoholu, vplyv/dopad hromadnej, skupinovej a individuálnej intervencie, vnímanie varovných označení na alkoholických nápojoch, a vnímanie reklamy na alkoholické nápoje. Výsledky boli spracované deskriptívnou štatistikou. Výsledky našej štúdie ukázali, že približne 40 % respondentov nepredpokladá, že zavedenie varovných označení bude mať vplyv na správanie sa ľudí ohľadne konzumácie alkoholu. Najčastejšie označovaniu nedôverovali muži v porovnaní so ženami (45 % vs. 37 % respondentov) a respondenti vo veku 15 – 19 rokov (42,7 % respondentov). Ako najefektívnejšie varovné označenie vo vzťahu k zníženiu konzumácie alkoholu sa ukázala písomná informácia „Konzumácia alkoholických nápojov počas tehotenstva môže vážne poškodiť ohroziť zdravie dieťaťa“. Približne 48 % respondentov vnímalo reklamu na alkoholické nápoje hlavne ako informačnú, a iba 2,7 % respondentov vždy kupuje alkoholové výrobky, ktoré videli v reklame. Na základe našich výstupov by sme odporučili dôkladnejšie preskúmanie vplyvov rôznych typov varovných značení alkoholických výrobkov na špecifické skupiny obyvateľstva a ich zavedenie do praxe.

Kľúčové slová: alkohol – varovné označenie – reklama – zdravie